Tor kartingowy dla początkujących

Choć istnieje kilka sportów równie ekscytujących co karting, jazda na gokartach jest na tyle specyficzna, że znacznie różni się od prowadzenia samochodu. Część błędów, nieświadomie popełnianych przez osoby dopiero zaczynające przygodę z tą dyscypliną, mocno utrudnia jazdę. Poznaj je i sprawdź, w jaki sposób możesz ich unikać, a wtedy tor kartingowy nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic.

 Zbyt luźny chwyt kierownicy

Jakie błędy najczęściej popełniają osoby początkujące? Bez wątpienia jednym z popularnych problemów jest zbyt luźne uchwycenie kierownicy. W przeciwieństwie do samochodów, gokarty mają bardzo wrażliwy układ kierowniczy, więc należy trzymać ręce w odpowiedniej pozycji przez cały czas i ich nie puszczać. Da to nie tylko bardziej precyzyjną kontrolę nad gokartem, ale także możliwość szybszego reagowania na zakrętach. W pojazdach tych nie ma wspomagania kierownicy, a zakres skrętu kończy się na kącie 90 stopni w obydwie strony. Przekładanie rąk jest więc nie tylko niewskazane, ale wręcz zupełnie niepotrzebne.

Zbyt lekkie hamowanie

Hamulce działają tylko na tylne koła, co oznacza, że musimy być czujni przy mocnym wciskaniu pedału lewą nogą. Ale lekkie hamowanie, podczas szybkiej jazdy wyścigowej, zazwyczaj się nie sprawdza. Hamować należy efektywnie, aby na jak najkrótszym odcinku toru, wytracić jak najwięcej prędkości. Tak aby jak najdłużej rozpędzać się przed rozpoczęciem zwalniania, oraz żeby jak najszybciej zacząć ponownie przyspieszać wychodząc z łuku.

Zbyt wczesne skręcanie

Często zdarza się, że zarówno nowicjusze, jak i bardziej doświadczeni kierowcy, za wcześnie skręcają na zakrętach. Dobranie odpowiedniej linii przejazdu jest kluczowe, a do tego potrzebna jest cierpliwość. Nie możemy się spieszyć i wjeżdżać w zakręt za wąsko, bo na wyjściu z niego stracimy znacznie więcej.

Zbyt agresywne prowadzenie

Gokarty dla początkujących mogą być sporym zaskoczeniem, jeśli chodzi o sposób prowadzenia pojazdu. Kluczem do bycia szybkim i pierwszym na mecie jest precyzja. Gładkie ruchy sprawiają, że ​​jest to o wiele łatwiejsze. Wielu niedoświadczonych kierowców gwałtownie rusza kierownicą, co powoduje, że gokart traci zbyt dużo prędkości, wtedy kiedy wcale nie jest to potrzebne. Sterując gokartem płynnie i precyzyjnie, osiągnie się zdecydowanie lepsze efekty. Warto poćwiczyć.

Brak patrzenia daleko przed siebie

Pierwsze wejście do gokarta może wiązać się z przeciążeniem sensorycznym. Pojazdy są bowiem umiejscowione bardzo nisko nad ziemią, co sprawia, że ich ​​poruszanie wydaje się dwa razy szybsze. Patrzenie podczas jazdy zaledwie 1-2 metry przed siebie daje mylne wrażenie, że wszystko dzieje się szybciej niż w rzeczywistości. Dla właściwej oceny sytuacji i własnej prędkości należy spoglądać dalej i dostosowywać swój wzrok do szybkości poruszania się po torze. Podczas hamowania powinno się patrzeć na zakręt, a na zakręcie – na wyjście z niego. Przy wyjściu natomiast już powinno się dostrzegać kolejny łuk.

Wydaje się to mało istotne, ale robi ogromną różnicę.

 Nieużywanie całej szerokości toru

Tor jest zdefiniowany przez białe linie i bandy go otaczające. Można korzystać z tak dużej powierzchni drogi, jaką się chce, dlatego warto wykorzystać każdy jej centymetr, aby jechać szybciej. Im bardziej zwróci się na to uwagę, tym łatwiej będzie można osiągnąć większą prędkość. Należy używać tyle toru, ile można – zgodnie z zasadami.