Jak poprawić swój czas na torze kartingowym?

Jazda gokartem niewątpliwie wymaga sporej ilości doświadczenia, jeśli chce się to robić na wysokim poziomie. Ta aktywność ma jednak jedną dużą zaletę – zacząć zabawę może każdy, bez posiadania specjalnych umiejętności. Biorąc jednak pod uwagę, że gokarty nie są jedynie zabawkami, a pojazdami o mimo wszystko relatywnie dużej mocy, należy je traktować poważnie, a do jazdy nimi podchodzić tak jak do innych sportów motorowych. Sprawdź, jak poprawić swój czas na torze gokartowym i na co powinni zwrócić uwagę początkujący.

Wpływ nawierzchni i osprzętu na czas na torze gokartowym

Osoby początkujące porównujące dynamikę jazdy do innych osób lub same czasy, muszą zdać sobie sprawę z tego, że na wynik wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest stan opon. Najlepsze czasy robione są zazwyczaj na nowych oponach, które gwarantują perfekcyjną przyczepność, umożliwiającą o wiele dynamiczniejszą jazdę. Jeśli ktoś porównuje sam styl jazdy, prędkości i dynamikę, to musi też wziąć pod uwagę, że tory asfaltowe umożliwiają o wiele szybszą jazdę, niż tory wykonane z kostki brukowej.

Jak pilnować optymalnej nitki na torze gokartowym?

Kluczem do szybkiej jazdy na torze gokartowym jest pilnowanie tak zwanej nitki przejazdu. Jest to nic innego, jak optymalny tor jazdy wykorzystujący każdy jego metr, by móc pokonywać zakręty z możliwie najwyższą prędkością. Na początku na pewno trudne będzie znalezienie najlepszej nitki, jednak po kilku okrążeniach każdy będzie wiedział, jak podchodzić do zakrętów, by móc jak najmniej zwalniać. Przede wszystkim trzeba zapamiętać tor i wchodzić w zakręty od zewnętrznej strony kierując się do wewnętrznej. Dopasowanie optymalnej prędkości powinno być robione metodą prób i błędów, jednak zaczynać należy z rezerwą. Na początku lepiej jednak szarżować, by nie wylądować na bandach.

Nie należy jednak przesadzać w drugą stronę. Osoby początkujące często mają tendencję do zbyt dużego hamowania, co nie zawsze jest konieczne. Gokarty dobrze się prowadzą, więc należy wczuć się w ich przyczepność, by dopasować maksymalne i bezpieczne prędkości w zakrętach.

Jak się zachować na torze gokartowym?

Będąc na torze, zawsze trzeba pilnować komunikatów obsługi toru. Zwyczajowo robi się to przy pomocy flag i sygnałów świetlnych. Sygnały świetlne są zbliżone do tych, które znamy ze zwykłych ulic – światła czerwone sygnalizują konieczność zatrzymania się, podczas gdy światła zielone oznaczają możliwość startu lub kontynuowania jazdy. Często też występują światła pomarańczowe lub żółte – mogą oznaczać na przykład pojawienie się zagrożenia na torze lub dawać znak o zakończeniu przejazdu.

Zazwyczaj jednak na torach gokartowych stosuje się flagi:

·     Zielona – oznacza możliwość startu lub usunięcie zagrożenia z toru.

·     Niebieska – sygnalizuje, że kierowca ma przepuścić pojazd znajdujący się za nim.

·     Czerwona – sygnalizuje konieczność zatrzymania się.

·     Żółta – zazwyczaj sygnalizuje zagrożenie na torze.

·     Czarna – oznacza karę dla prowadzącego za zachowanie się niezgodnie z regulaminem.

·     Szachownica – oznacza koniec przejazdu.

Mając wątpliwości, co do oznaczeń, przed startem należy dopytać obsługę o szczegóły.

Szybkość przejazdu, a psychika

Osoby początkujące wsiadając do gokarta często są dość spięte. Jest to ogromny błąd, gdyż ogranicza refleks i czas reakcji. W czasie jazdy należy być rozluźnionym i z każdym okrążeniem dodawać nieco prędkości, pozwalając sobie na nieco bardziej dynamiczną jazdę – wszystko z umiarem i powoli, a czasy na pewno będą coraz lepsze.