Jazda gokartem – jak pokonywać zakręty?

Pokonywanie zakrętów podczas jazdy gokartem stanowi czynnik, decydujący o osiąganych wynikach, czasie przejazdu oraz ogólnym komforcie jazdy. Sprawne pokonywanie zakrętów pozwala na rzeczywiste cieszenie się przejażdżką, dlatego warto poznać kilka podstawowych wskazówek, determinujących skuteczność przejazdu przez zakręty. Jak efektywnie i szybko, a jednocześnie bezpiecznie pokonywać zakręty na torze gokartowym?

 

Odpowiednia pozycja – pierwszy krok do satysfakcjonującej jazdy na torze sezonowym

Zaskakujący może wydawać się fakt, że przygotowaniem do skutecznego pokonywania zakrętów na torze jest…. przyjęcie odpowiedniej pozycji w fotelu kierowcy. Prawidłowo przyjęta pozycja pozwala na odpowiednie dociążenie tylnej osi pojazdu, przy jednoczesnym zachowaniu całkowitej kontroli i wygody w trzymaniu kierownicy.

 

Pokonywanie zakrętu w kilku etapach

Przejazd przez zakręt na torze kartingowym można podzielić na trzy istotne części, spośród których każda wymaga odrębnej techniki i innego reagowania. Wejście w zakręt to pierwszy etap, który rozpoczyna się w miejscu, w którym kierowca zaczyna skręcać kierownicą. Moment ten jest kluczowy, gdyż może zdecydować o efektywności pokonania całego zakrętu. Wejście w zakręt powinno odbywać się po zewnętrznej bandzie, przy utrzymaniu prędkości umożliwiającej zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem.

Kolejnym etapem jest linia pokonywania zakrętu, a więc droga, jaką gokart zmierza do wyjścia z zakrętu. W tym momencie ważne jest maksymalne skrócenie toru jazdy – zakręt zostanie pokonany tym szybciej, im mniejszy będzie kąt jego nachylenia. Po przejechaniu szczytu zakrętu należy skupić się na osiągnięciu wysokiej prędkości, która jest bardzo istotna podczas wchodzenia na prostą.

 

Pokonywanie zakrętów – istotne wskazówki

Technika przejeżdżana przez zakręty szybko, bezpiecznie i wydajnie okazuje się prosta, jednak wymaga praktyki oraz ćwiczeń. Warto pamiętać o kilku zasadach, które zdecydowanie ułatwią przejazd:

  • zalecane jest maksymalne prostowanie zakrętu, a więc minimalizowanie łuku – im bardziej wyprostowane koła, tym większa jest bowiem szansa na osiągnięcie wysokiej prędkość na wyjściu z zakrętu, a jednocześnie mniejsze ryzyko wpadnięcia w poślizg,
  • warto unikać ślizgania się kół – niejednokrotnie korzystniej jest wolniej wejść w zakręt lub przejechać go większym łukiem, co pozwoli zmaksymalizować prędkość na prostej,
  • wskazane jest unikanie hamowania, zwłaszcza na skręconych kołach – należy tak optymalizować prędkość, żeby hamowanie podczas przejazdu przez zakręt nie było konieczne.

 

Wdrażając powyższe wskazówki i ćwicząc pokonywanie zakrętów, można osiągnąć perfekcję w technice jazdy gokartem. Warto pamiętać, że kartingowy tor sezonowy otwarty jest również dla początkujących kierowców, zachęcając do nauki i doskonalenia umiejętności prowadzenia gokarta.