Podstawy jazdy gokartem

 

Przejażdżka gokartem różni się od prowadzenia zwykłego auta. Chociaż dobre panowanie nad kierownicą normalnego samochodu może pomóc, gdy wsiądziesz do gokarta, szybko przekonasz się, że jazda po torze kartingowym wymaga nieco innych umiejętności.

Konstrukcja gokarta a samochód

Gokarty to pojazdy sportowe, przeznaczone do jazdy po torze, a więc różnią się od klasycznych samochodów. Gokarty, przynajmniej te przeznaczone do jazdy amatorskiej, nie posiadają biegów. Tym samym jazda na torze kartingowym sprowadza się głównie do obsługi kierownicy oraz odpowiedniego operowania pedałami. Ponadto gokarty nie posiadają wspomagania kierownicy ani zawieszenia – tym samym jazda nimi jest trochę trudniejsza niż autem wyposażonym w takie dodatki, a kierowcy silniejsi fizycznie zyskują pewną przewagę. Ze względu na brak zawieszenia pojazd jest niski oraz „sztywny”. W oponach gokartów nie ma bieżnika – ma to związek z ich przystosowaniem do jazdy sportowej. Kierownica gokartów kręci się w zakresie około dziewięćdziesiąt stopni w lewo i prawo. Pojazdy posiadają napęd na tylne koła, a hamulce stosowane są jedynie na tylne koła.

Sprawdź nasze gokarty i wybierz którym chcesz jeździć!

Odpowiednia pozycja

Gdy zasiadamy w gokarcie ważne jest przyjęcie odpowiedniej pozycji – ułatwia ona manewrowanie. Warto odchylić fotel do tyłu tak mocno, jak to możliwe przy naszym wzroście (w ten sposób dociążamy tylną oś, pamiętajmy jednak o tym, aby móc wygodnie trzymać kierownicę) oraz ustawić nogi tak, by móc mocno wciskać pedały, podpierając przy tym nogi na podpórkach.

Co wpływa na jazdę gokartem?

Na jazdę gokartem wpływa przede wszystkim nawierzchnia. Najlepszy jest tor kartingowy  asfaltowy, ponieważ zapewnia najlepszą przyczepność. Spore znaczenie mają stan techniczny pojazdu, zwłaszcza jego ogumienie. Nie bez znaczenia są także wilgotność toru (zmniejszająca przyczepność) oraz waga zawodnika – osoby lżejsze łatwiej rozpędzają gokart, natomiast te cięższe, zwykle lepiej radzą sobie z pokonywaniem zakrętów.

Z jaką prędkością jechać?

Prędkość przejazdu należy dostosować do toru i panujących na nim warunkach. Zasadniczo większość torów kartingowych przeznaczonych dla amatorów zaprojektowana jest tak, aby nie znajdowało się na nich zbyt wiele ostrych zakrętów. Tym samym większość toru pokonamy nieustannie wciskając pedał gazu – nie ma konieczności częstego zwalniania. Unikajmy hamowania, jeżeli nie jest ono konieczne, w wielu przypadkach wystarczy też zdjąć nogę z gazu, zamiast hamować. Najczęściej pedał hamulca trzeba wcisnąć przed bardzo ostrymi zakrętami i najlepiej zrobić to na prostych kołach.

Pamiętajmy jednak, aby zwolnić, jeżeli flagi sygnalizacyjne dają znać o kolizji albo niebezpieczeństwie lub gdy nagle pogorszą się warunki atmosferyczne. Unikajmy wpadnięcia w poślizg oraz zawadzenia o bandy czy inne gokarty – w najlepszym wypadku będzie to skutkować gorszym czasem przejazdu, w najgorszym natomiast – wypadkiem.

Pokonywanie zakrętów

Pokonywanie zakrętów na torze kartingowym tak, by nie stracić na prędkości, wymaga zwykle praktyki. Specjaliści na ogół radzą, aby pamiętać o dwóch rzeczach – liczy się prędkość na wyjściu z zakrętu (gdy jest to cała seria, na wyjściu z ostatniego z nich) oraz warto wykorzystywać szerokość tak, by jak najbardziej „wyprostować zakręt” (pod warunkiem, że nie zajedziemy komuś drogi, ryzykując wypadek).

Wchodzić w zakręt najlepiej od zewnętrznej bandy, sam zakręt (szczyt zakrętu) pokonujemy jak najbliżej strony wewnętrznej, a potem wychodząc z zakrętu – znów kierujemy się do bandy zewnętrznej. W ten sposób pokonywany łuk jest łagodniejszy i można bardziej przyspieszyć wyjeżdżając z zakrętu.